Villkor och information

KÖPVILLKOR – FRÖET FÖRLAG

Fröet förlag ingår i Sågekullens AB

Följande villkor reglerar förhållandet mellan kund och Fröet förlag vid försäljning på denna webbplats. 

Köp – privatperson

En kund måste ha fyllt 16 år för att få handla på www.froetforlag.se. En beställning via internet anses genomförd då du fått en beställningsbekräftelse från oss via e-post. Vi reserverar oss för att en produkt kan vara slutsåld.

Priser

Våra priser är i svenska kronor och inklusive moms, för närvarande 6% på böcker och 25% på övriga artiklar. Priset vid köptillfället är det som gäller. Den enda avgift som kommer till är fraktavgiften. Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser eller annan felaktig artikelinformation och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Betalningsvillkor

Vi använder oss av Klarna Check-out och hänvisar till www.klarna.se för mer information.

Kreditkontroll

Vi använder oss av Klarna Check-out och hänvisar till www.klarna.se för mer information.

Leveranssätt

Privatpersoner inom Sverige

Leverans sänds vanligtvis Postnord. Vänligen uppge e-postadress och mobilnummer vid beställning. När paketet är framme på servicestället (ofta en matbutik, godisbutik eller bensinstation i närheten) skickas ett sms eller ett mail. En fraktavgift tillkommer med 29:- per beställning, oavsett ordervärde.

Utanför Sverige

För närvarande hanterar vi inte försändelser utanför Sverige.  

Leveranstid

Varorna skickas vanligtvis från oss inom 1-3 arbetsdagar, beroende på arbetsbelastning. Vid beställning av produkter som ännu inte släppts gäller den angivna utgivningsdagen.

Köp – återförsäljare

Vid order från bokhandel / återförsäljare gäller F-priser. Är ni återförsäljare uppmanar vi er att ta kontakt med kundservice. Vi ser helst att ni mailar in er beställning till info@froetforlag.se eller ringer 070-780 19 16 vardagar kl. 9-16.

Företagsleveranser

Företag, bokhandlare och församlingar debiteras frakt motsvarande försändelsens vikt och fraktsätt.

Till företag och där försändelsen väger mer än 1 kg, skickar vi med Postnord och debiterar enligt prislista:

1–3 kg: 89 kr

4–7 kg: 109 kr

8–20 kg: 129 kr

Leveranstid

Varorna skickas vanligtvis från oss inom 1-3 arbetsdagar, beroende på arbetsbelastning. Vid beställning av produkter som ännu inte släppts gäller den angivna utgivningsdagen.

Restorder

Om någon produkt inte skulle finnas i lager när kunden beställer så gör vi en restnotering och skickar varan så fort vi fått in den i lager igen. Om kunden samtidigt beställt andra varor och vi beräknar att det kommer att dröja onödigt länge innan den restnoterade varan kommer in, delar vi upp beställningen och skickar det övriga så snart som möjligt. Frakten kommer då att debiteras på den första fakturan. Det betyder att kunden inte får någon extra fraktkostnad för en restnoterad vara. Vid fakturabetalning faktureras varje delleverans för sig.

Skulle du beställa något och betala med kort och varan mot förmodan visar sig vara slut, kontaktar vi dig och erbjuder dig att få summan för ej levererad produkt utbetald, eller om du så önskar få ett tillgodokvitto till motsvarande värde.

Bytesrätt/öppet köp

Full returrätt gäller inom fjorton dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i oanvänt och oskadat skick (returnerad CD eller DVD skall vara i obruten plastförsegling). Innan en retur kan göras måste kunden kontakta oss per e-post till info@froetforlag.se (meddelandet ska innehålla information om fakturanummer samt titel på de produkter som önskas returneras) och invänta översänd information om returadress, eller ringa oss på telefon 070-780 19 16. Returporto bekostas av kunden. För att vi ska kunna acceptera en retur måste varan emballeras väl för att undvika att den blir skadad. Om returnerade varor kommer tillbaka skadade till oss kan vi inte kreditera din retur. Var därför väldigt noggrann så att du förpackar försändelsen rätt.

Reklamationer

Om en vara är felaktig eller felexpedierad skall kunden kontakta oss per e-post till info@froetforlag.se eller på telefon och ange felet så snart som möjligt. Kunden får då hjälp med kostnadsfri retur. Eventuell ersättningsleverans sker naturligtvis helt utan kostnad för kunden. Om en vara är transportskadad, skall kunden omedelbart anmäla detta till transportören. Om denne inte åtager sig skadeansvaret, skall kunden kontakta oss.

Ej hämtade/utlösta paket

Vi debiterar 150 kr för att täcka våra hanteringskostnader för beställda men ej uthämtade/utlösta paket.

Nyhetsbrev

Eftersom det finns ett berättigat intresse används dina personuppgifter för relevant marknadsföring via e-post- och brevutskick. Önskar du inte längre få information finns alltid en länk i våra e-postutskick som du enkelt kan klicka på så tas ditt namn bort från vår e-postlista. Vill du inte ha våra kataloger kan du meddela oss det. 

Övrigt

Det är viktigt att kunden tar del av våra aktuella villkor innan denne gör en beställning. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning. 

HUR VI BEHANDLAR PERSONUPPGIFTER

Du ska alltid känna dig helt trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Våra rutiner är uppdaterade i enlighet med GDPR-lagstiftningen, som började gälla 25 maj 2018. 

Varför vi samlar in personuppgifter

Fröet förlag samlar in, behandlar och lagrar namn-, adressuppgifter, telefonnummer och e-postadress och andra personuppgifter som behövs för att Fröet förlag ska kunna utföra vårt åtagande gentemot dig som kund. Nämnda uppgifter lagrar Fröet förlag i sina kundregister och använder främst för hantering av order, fakturering och leverans av produkter. Detta krävs för att uppfylla köpeavtalet som ingåtts i och med att ett köp sker.

Då det även finns ett berättigat intresse används uppgifterna till marknadsföring och som underlag för statistik och analys. Du kan när som helst kontakta Fröet förlag för att avbryta marknadsföring mot dig som kund.

Tredje part

Fröet förlag garanterar att dina personuppgifter inte säljs eller förs vidare till tredje part, men för att kunna uppfylla våra avtalsenliga skyldigheter gentemot dig som kund så lämnas adressuppgifter ut till tredje part för behandling för Fröet förlags räkning, exempelvis adressering av produktbroschyrer. Fröet förlag kan dock av lag tvingas att lämna ut personuppgifter.

Så länge sparas uppgifterna

Personuppgifter sparas så länge det enligt bokföringslagen krävs, därefter gallras uppgifterna bort från vårt register.

Upplysning, rättelse och klagomål

Som kund har du enligt Dataskyddsförordningen rätt att få tillgång till den information som Fröet förlag har registrerat gällande dig. Du har även rätt att begära rättelse eller radering av felaktiga personuppgifter. Du kan också meddela om du inte vill att din adress skall användas till marknadsföring. Kontakta oss i så fall på info@froetforlag.se eller på tel 070-780 19 16.

Du kan även vända dig till Datainspektionen med eventuella klagomål gällande hantering av personuppgifter.

Dessa villkor gäller fr.o.m. 10 december 2019 och tillsvidare.